تفاوت نایلون و نایلکس در چیست؟

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. محصولات
  4. chevron_right
  5. تفاوت نایلون و نایلکس در چیست؟

تفاوت نایلون و نایلکس در چیست؟

نایلون ها و نایلکس ها را میتوان دوبازوی جدایی ناپذیر از صنعت بسته بندی دانست. ولی با این وجود شاید بسیاری از افراد فرق بین این دو را ندانند. پس اگر شما هم جز این افراد میباشید تا پایان این مقاله با ما باشید تا تفاوت بین نایلون و نایلکس را برای شما عزیزان بیان کنیم تا به خوبی با آن آشنا شوید و همچنین بدانید که در چه بخش هایی از نایلون ، و در چه بخش های از نایلکس استفاده میشود.

همانطور که گفتیم بیشتر افراد تفاوتی بین این دو قائل نمیشوند اما باید بگوییم که سخت در اشتباه هستند زیرا نایلون و نایلکس از نظر جنس و خصوصیات باهم تفاوت هایی دارند که در این مقاله سعی شده به آنها پرداخته شود.که در کار بسته بندی نیاز هست که این دو را کامل بشناسید و درک درستی از کاربردها و خصوصیات آنها داشته باشید.

تفاوت های نایلون و نایلکس در چیست؟

مهمترین تفاوتی که در بین نایلون و نایلکس وجود دارید تفاوت در طاهر آنها میباشد. با یک تعریف ساده کاملا متوجه تفاوت ها خواهید شد. نایلکس ها معمولا ظاهری خشک و مات دارند و با لمس دست بر روی آنها صدایی خواهند داد ولی نایلون ها ظاهری نرم و انتعطاف پذیر دارند و با لمس دست هیچ صدایی تولید نخواهد شد و معمولا تا حدودی نور را از خود عبور میدهند و بر خلاف نایلکس ها از یک سطح شفاف و نرم تشکیل شده اند.

اصلی ترین تفاوت های نایلون و نایلکس

همانطور که گفتیم نایلون و نایلکس در ظاهر باهم تفاوت هایی دارند اما اصلی تفاوت این دو در جنس آنها و موادی هست که این دو ماده از انها ساخته شده اند.

اگر بخواهیم به طور تخصصی به تفاوت نایلون و نایلکس بپردازیم باید به مواد شیمیایی تشکیل دهنده آنها توجه کنیم.نایلون ها از یک نوع ماده شیمیایی به نام پلی اتیلن ساخته میشوند. در مورد پلی اتیلن باید بگویم یک نوع پلیمر است که از کربن ، هیدروژن ، اکسیژن و نیتروژن تشکیل شده است که زمانی که اینها با هم ترکیب میشود یک نوع خاصیت انعطاف پذیری و چقرمگی بالایی به نابلون میدهند.به طور کلی نایلون ها از پلیمرهای دارای ساختار پلی آمید تولید میشوند که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند.

اما در مورد نایلکس ها باید بگوییم که از ترکیب نوعی پلی اتلین سنگین و سبک تولید می شوند که باعث میشود ظاهری خشک و مقاوم داشته باشند.اما چقرمگی نایلکس ها در مقابل نایلون ها خیلی کم تر است ولی موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که نایلکس ها را میتوان با ضخامت های مختلف تولید کرد.

تفاوت نایلون و نایلکس در چیست؟

کاربردهای نایلون و نایلکس

همانطور که اشاره کردیم تفاوت در بین نایلون و نایلکس وجود دارد و این دو یکی نیستند که مهمترین تفاوت انها نیز در جنس مواد تشکیل دهنده آنها میباشد که همین امر باعث میشود این دو کابردهای متفاوتی هم داشته باشند.با توجه به خصوصیاتی که برای این دو بیان شد میتوان این موضوع را فهمید که نایلکس ها برای بارها سنگین و نایلون ها برای بارهای سبک استفاده میشوند. دلیل این موضوع هم میتوان این عنوان کرد که نایلکس ها با توجه به مواد تشکیل دهنده آنها در صورتی که جسم سنگینی درون آنها قرار بگیرد یک آستانه ی کشسانی خاصی در آن ایجاد میشود که همین امر باعث میشود مقاومت این ماده بالا رود.پس با تفاسیر نایلکس ها بیشتر در میادن میوه و تربار و بسته بندی محصولات سنگین کاربرد دارند.

اما در مقابل نایلون ساختار محکمی در مقایسه با نایلکس ها ندارند و معمولا برای اجسام سبک مانند دارو ، نوشت افزار و یا حتی نگهداری مواد غذای در فریزر استفاده میشود.همچنین به دلیل نرم و انعطاف پذیر بودن نایلون ها از انها برای تولید لوازم ورزشی مانند کاورهای رنگی ورزشی و یا حتی پوشش های گارکاهی نیز استفاده میشود.

کاربردهای نایلون و نایلکس ها در صنعت بسته بندی

همانطور که پیش تر اشاره کردیم نایلون ها و نایلکس ها کاربردهای گوناگونی متناسب با جنس ماده ایی که از ان تشکیل شده دارند اما بد نیست به موارد کاربردی این دو ماده در صنعت بسته بندی هم اشاره ایی داشته باشیم

مهمترین کاربردهای نایلون در بسته بندی:

1-نایلون شیرینگ

نایلون شیرینگ از ضخامت های مختلفی تشکیل شده است و به دلیل مقاومت بالایی که در برابر حرارت دارد و همچنین از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار است برای شیرینگ بسته بندی استفاده میشود.

در صورتی که میخوای با نایلون شیرینگ آشنا بشی کلیک کن

2-نایلون های پشت چسب دار

یک رو از این نایلون ها دارای خاصیت چسبندگی است که انها را همه ی ما به اسم سلفون میشناسیم

3-نایلون حباب دار

این نایلون ها به دلیل مقاومتی که در برابر ضربه دارند از انها برای بسته بندی اجسام حساس مانند ظروف شکستنی استفاده میشود.

در مورد نایلکس ها نیز باید بگوییم علاوه بر اینکه نایلکس ها جنبه تبلیغاتی دارند ، اما از نایلکس ها به دلیل ویژگی هایی که دارند در بسته بندی هم استفاده میشوند که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1-نایلکس های دسته رکابی

این نایلکس ها که معمولا همه ی ما در زندگی روزمره خود و در هنگام خرید در فروشگاه ها و یا میوه فروشی ها از آنها استفاده میکنیم.

2-کیسه ای زباله

کاربرد دیگر نایلکس ها در زباله ها میباشد بله درست متوجه شدید نایلکس ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند از انها برای بسته بندی زباله استفاده میشود تا از پارگی راحت انها و بخش آلودگی جلوگیری در محیط کنند.

علاوه بر این موارد از نایلکس ها در تولید سفرهای یکبار مصرف و دستکش های یکبار مصرف نیز استفاده میشود.

 

نایلون شیرینگ
دستگاه بسته بندی
5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با ما تماس بگیرید.